Het idee achter de headless aanpak is dat u in staat bent om naadloos een head toe te voegen of te verwisselen zonder dat u de logica hoeft te veranderen die het ondersteunt. Dit is bijna onmogelijk om te doen met traditionele, monolithische platforms zoals Magento of Salesforce Commerce Cloud, waar de frontend en backend sterk met elkaar verbonden zijn, en ontworpen zijn om een enkel kanaal te bedienen (meestal een website).
- Headless commerce laat je bliksemsnel bewegen
Omdat uw backend en frontend niet meer zo nauw met elkaar verbonden zijn en u zich alleen zorgen hoeft te maken over het bijwerken van de frontend, bent u in staat om snel wijzigingen aan te brengen en te innoveren zonder dat dit gevolgen heeft voor de eCommerce-logica. Dit betekent dat zodra de consumententechnologie verandert, u de vraag kunt bijbenen en snel nieuwe transactionele touchpoints kunt uitbrengen zonder dat u uw hele e-commerce platform opnieuw hoeft in te zetten.
De leercurve is ook veel lager met API’s, wat betekent dat uw ontwikkelaars, ongeacht hun ervaringsniveau, in staat zijn om het verschil te maken voor uw eCommerce-strategie.
- Headless commerce zorgt voor meer maatwerk en personalisatie
Veel monolithische platforms beperken u tot templates en thema’s voor de frontend. Als u een aangepaste ervaring wilt die de look-and-feel van uw eigen merk omvat, maakt een headless oplossing het veel gemakkelijker om die creatieve visies van uw ontwerper daadwerkelijk te bouwen zonder tegen beperkingen aan te lopen. - Headless commerce laat uw ontwikkelaar elke programmeertaal of framework gebruiken
In tegenstelling tot sommige traditionele eCommerce platformen die een specifieke programmeertaal opleggen, staat headless commerce uw ontwikkelaar toe om te bouwen met elke taal of framework waarmee ze vertrouwd zijn. Dit verkort de leercurve voor het oppikken en gebruiken van een headless oplossing, en geeft uw ontwikkelaars meer vertrouwen in hun vermogen om precies dat te bouwen wat u voor ogen hebt voor uw e-commerce ervaring. - Headless commerce kan goedkoper zijn
Sommige headless oplossingen kunnen veel goedkoper zijn om op schaal te draaien dan traditionele platforms, omdat elke microservice schaalt om aan de vraag te voldoen. Bijvoorbeeld, tijdens een flash sale waar u pieken in het verkeer kunt zien, zouden uw karren en betalingssystemen onafhankelijk van elkaar kunnen schalen om aan de vraag te voldoen, en vervolgens terug kunnen schalen tijdens rustigere periodes, - Headless commerce laat u integreren met alle tools
In staat zijn om uw architectuur naadloos aan te passen aan uw eigen bedrijfsomstandigheden is vaak de sleutel tot een succesvolle eCommerce strategie.
Door de headless aanpak te introduceren, kunt u best-of-breed tools kiezen voor verschillende onderdelen van uw eCommerce project en ze eenvoudig aan elkaar lijmen en orkestreren op een manier dat ze naadloos samenwerken.
Het hebben van aparte tools voor verschillende delen van je totale architectuur maakt het in de toekomst makkelijker om onderdelen uit te wisselen en te vervangen door modernere versies zonder wijzigingen aan te hoeven brengen in je volledige eCommerce stack.
- Headless commerce maakt optimalisatie eenvoudiger
Met verouderde, monolithische platforms kan het vaak weken of zelfs maanden duren voordat u updates en wijzigingen kunt aanbrengen in uw eCommerce winkel, wat betekent dat de mogelijkheid om gemakkelijk te reageren op veranderingen in het consumententechnologielandschap beperkt is. Consumentengedrag beweegt snel, en als je niet kunt bijhouden wat ze willen, kan uw eCommerce bedrijf lijden.
Tegenwoordig is het testen en optimaliseren van uw ervaring de sleutel tot het winnen van klanten. Amazon en Netflix zijn twee uitstekende voorbeelden van bedrijven die voortdurend hun gebruikerservaring bijstellen om te zien wat werkt voor hun markt, en u zou in staat moeten zijn om hetzelfde te doen voor uw bedrijf. Headless commerce maakt het heel eenvoudig om veranderingen door te voeren; u kunt meerdere tests tegelijk uitvoeren en op basis daarvan zo snel optimaliseren als u wilt om uw commerce-ervaringen voortdurend te verbeteren.
- Headless commerce laat u transactionele functionaliteit toevoegen aan bestaande gebruikersinterfaces
Als u al een contentsite voor uw producten hebt, maar die is bijvoorbeeld nog niet transactioneel, dan kan met headless commerce uw aparte gebruikersinterfacelaag in de commerce backendlogica worden geplugd zonder dat u uw algemene technologiestack hoeft te verstoren. Een goed voorbeeld hiervan is Elastic Path Shopkit waarmee je commerce snel kunt inbedden in elke bestaande website of blog en vervolgens kunt schalen naar nieuwe ervaringen wanneer dat nodig is. - Headless commerce kan helpen de prestaties van websites te verbeteren
Door de scheiding van front- en backend-architectuur werken headless commerce-oplossingen meestal sneller, zijn ze responsiever en makkelijker te onderhouden of bij te werken.
Is headless commerce iets voor mij?
Als een van de bovenstaande redenen op het verlanglijstje van uw eCommerce strategie staat, dan is een overstap naar een headless commerce architectuur waarschijnlijk iets voor u. Naast de keuze tussen een headless en non-headless oplossing, zijn er ook andere afwegingen te maken bij het overstappen van uw huidige platform. We hebben een gedetailleerde gids voorzien die alle andere belangrijke overwegingen bevat waarmee rekening moet worden gehouden in onze ultieme eCommerce kopersgids.
De headless commerce aanpak is echter niet de juiste voor iedereen. Als je op zoek bent naar een alles-in-een generieke oplossing waar je alles krijgt wat je nodig hebt voor een eCommerce winkel in één doos of je moet je data draaien en opslaan op je eigen interne servers, dan kan een meer traditioneel platform nog steeds een goede keuze voor je zijn.
Het komt allemaal neer op wat uw individuele en zakelijke behoeften zijn en hoe uw lange termijn eCommerce visie eruit ziet.