page title icon HEadless Ecommerce

Het klinkt misschien absurd dat het een voordeel kan zijn om het hoofd te missen – het is tenslotte van hieruit dat alle hersenactiviteit ontstaat! Maar als het op e-commerce oplossingen aankomt, kan het op verschillende fronten een voordeel zijn om ‘hoofdloos’ te zijn. In het bijzonder als uw bedrijf werkt aan een Unified Commerce strategie. Lees verder en leer meer over beide concepten.

Ontmoet de klant op de voorwaarden van de klant.

Terugkijkend leek het voor een ondernemer eenvoudig: verkoopovereenkomsten werden aangegaan bij de fysieke ontmoeting tussen klant en verkoper. Sindsdien is er veel veranderd. Vandaag heeft een consument veel minder fysiek contact met een merk.

In feite is tot 85% van het ‘contactgebied’ tussen klant en merk zonder fysiek contact. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat tot 55% van de consumenten bereid is een hogere prijs voor een product te betalen als zij een betere klantervaring krijgen.

Dit stelt extreem hoge eisen aan de focus van bedrijven op een voortdurende optimalisatie van het klanttraject en de vele touchpoints die voortdurend worden uitgebreid, ontwikkeld of veranderd. Een van de middelen om dit doel te bereiken is het werken met een ‘headless’ platform namelijk:

Met een ‘headless’ platform werk je met een hoge mate van flexibiliteit en wendbaarheid waardoor je in staat bent om je snel aan te passen aan de markt en je te onderscheiden van de concurrenten.

Een ‘headless’ platform maakt het mogelijk om de customer journey perfect af te stemmen op uw markt.

Met een ‘headless’ oplossing kunt u externe technologieën koppelen, waardoor de totaaloplossing optimaal aansluit bij de behoeften van uw klanten of misschien zelfs verschillende behoeften in verschillende markten.

Met een ‘headless’ platform bent u toekomstbestendig omdat uw oplossing snel kan worden aangepast aan nieuwe groeiplannen, nieuwe technologieën en nieuwe gebruikersscenario’s.

Een ‘headless’ e-commerce platform is op zich geen nieuwigheid, maar aangezien de winkelgewoonten en shopping journeys van klanten veranderen, aangezien e-commerce in veel bedrijven een steeds groter deel van de bedrijfsbasis uitmaakt en aangezien er voortdurend nieuwe technologie wordt geïntroduceerd die in de winkelervaring moet worden geïntegreerd, is de ‘headless’ oplossing relevanter dan ooit tevoren.

Tegelijkertijd is het een oplossing die een Unified Commerce strategie kan ondersteunen waarbij het doel is om de klanten consistent en in real time te ontmoeten, ongeacht op welk platform en vanaf welk touchpoint er interactie is. Nu en in de toekomst.

standard commerce
Standard commerce
headless commerce
Headless Commerce

Wat is ‘headless’?

Het hoofd van het platform vertegenwoordigt het klantgerelateerde deel van de e-commerce oplossing, inclusief de front-end en back-end code die nodig is om de functies te creëren die het gewenste klanttraject van het bedrijf voor de eindklant ondersteunen. Dit is wat wordt losgekoppeld wanneer wordt verwezen naar een “headless” oplossing. Terwijl het lichaam bestaat uit de standaardcomponenten die samen een back-end platform vormen, kan het hoofd worden gedefinieerd als een door de gebruiker gedefinieerde oplossing of kan er ook een optioneel geïnstalleerde CMS-oplossing op worden aangesloten. Het is de eerstgenoemde definitie waar we ons in dit artikel op richten.

En standardplattform, till skillnad från en “huvudlös” plattform, är snabb att komma igång med, men inte så flexibel
Een traditioneel platform wordt gekenmerkt door:

Kop en romp zijn nauw met elkaar verbonden, wat betekent dat database, code en ontwerp in één totaaloplossing zijn verbonden, die over het algemeen niet gemakkelijk is aan te passen aan klantbehoeften die het bestaande kader van de oplossing overstijgen.

U kunt snel aan de slag omdat veel klassieke webshop elementen zoals de checkout flow, de menustructuur, filteropties en misschien zelfs de algehele pagina layout voorgedefinieerd zijn en daardoor niet veel uren codering vergen. Een beperkte oplossing.

Is vaak ontworpen voor een gemakkelijke integratie met een beperkt aantal externe systemen – bv. bepaalde betaal-, leverings- en personaliseringssystemen.

Door eisen gedefinieerde aanpassingen zijn erg duur omdat ze vaak afwijken van het vaste raamwerk van het platform. Dit betekent dat wijzigingen in de aangepaste oplossing, die cruciaal zijn voor bijvoorbeeld de databasestructuur, vele uren codewerk vereisen.

Kop en romp zijn gescheiden en maken gebruik van een API-architectuur om informatie uit te wisselen tussen het back-end platform en de klantoplossing.

De oplossing heeft geen voorgedefinieerde ontwerpen of presentatie interfaces en vereist enige uren voordat het geschikt is voor gebruik. Een flexibele oplossing.

Dankzij de API-architectuur kan de oplossing precies integreren met de externe systemen die nodig zijn. En het is gemakkelijk om te werken met gedifferentieerde oplossingen voor verschillende segmenten en markten.

De hoge mate van flexibiliteit maakt vereiste aanpassingen mogelijk wat betreft het ontwerp van de gebruikersreis en de merkervaring, omdat het platform is gemaakt om gemakkelijk te worden geschaald, aangepast en uitgebreid.

Onbeperkte ontwerpmogelijkheden

Kop en romp zijn gescheiden en maken gebruik van een API-architectuur om informatie uit te wisselen tussen het back-end platform en de klantoplossing.

De oplossing heeft geen voorgedefinieerde ontwerpen of presentatie-interfaces en vergt enige uren voordat zij geschikt is voor gebruik. Een flexibele oplossing.

Dankzij de API-architectuur kan de oplossing precies integreren met de externe systemen die nodig zijn. En het is gemakkelijk om te werken met gedifferentieerde oplossingen voor verschillende segmenten en markten.

Hoge mate van flexibiliteit maakt behoefte gedefinieerde aanpassingen mogelijk met betrekking tot het ontwerp van de user journey en de merkervaring, omdat het platform is gemaakt om gemakkelijk te kunnen worden geschaald, aangepast en uitgebreid.

Onbeperkte ontwerpmogelijkheden dragen bij aan optimale branding en differentiatie.
Over Bizzkit’s ‘headless’ Webshop kunt u hier lezen:

Wat is Headless eCommerce?

De manier waarop we producten vermarkten en verkopen is in de loop der jaren sterk veranderd. Van Single Channel waar één merk communiceerde met de klanten via één geselecteerd kanaal met alle zeilen bijgezet. Naar Multi Channel waar de erkenning kwam dat wanneer de klanten op meerdere plaatsen beschikbaar en bereikbaar waren, het noodzakelijk was om in meerdere kanalen aanwezig te zijn. Naar Omnichannel waar alle kanalen tegelijk in het spel zijn. Het woord omni komt uit het Latijn en betekent alle of alle plaatsen, dus het doel is om de klanten een coherente ervaring te geven, ongeacht waar en wanneer ze kiezen voor interactie met een merk.

De grootste uitdaging voor de omnichannelstrategie zijn de technische kanaalsilo’s. Ook dat het bedrijf niet in staat is zijn systemen optimaal op elkaar te laten aansluiten. Het risico is dat de klanten onnauwkeurige gegevens, irrelevante aanbiedingen, enz. krijgen voorgeschoteld. Het doel van een Unified Commerce strategie is om de functies van het bedrijf (POS, mobiel, web, klantenclub, call center, etc.) te centraliseren in één totale commerce oplossing die data in real time verwerkt.

Door zijn API-architectuur kan een ‘headless’ oplossing bijdragen tot het creëren van een Unified Commerce-benadering, aangezien deze in staat is te integreren met de systemen van het bedrijf. Wanneer gegevens en transacties over verschillende platforms heen op elkaar inspelen, ontstaat een veel correcter beeld van de reis van de klant.

Het zijn echter lang niet alle merken en retailers die op de drempel staan om in een Unified Commerce-wereld te stappen. Volgens het Amerikaanse adviesbureau BRP zegt 73% van de consumenten dat ze willen dat hun ‘bewegingen’ over alle touchpoints kunnen worden getraceerd, terwijl slechts 7% van de retailers hiertoe daadwerkelijk in staat is.

Veel experts verwachten dat in een steeds complexer wordend marketing- en winkeluniversum, een ‘headless’ e-commerce oplossing de weg vooruit is. Maar uiteraard is ‘headless’ niet de oplossing voor iedereen. De traditionele standaardoplossingen zijn nog steeds zeer zinvol, vooral voor merken, bedrijven en winkels met minder complexe shopping journeys die snel willen opstarten en beperkte budgetten hebben.

Maar voor B2C-bedrijven die hun klanten een holistische winkelervaring willen bieden en voor B2B-bedrijven die vaak zeer specifieke winkelroutines moeten opnemen, is een ‘headless’ oplossing aan te bevelen. Want met een oplossing op maat kunnen we de conversie verhogen, een grotere klantenbinding creëren, u onderscheiden van uw concurrenten en u niet in de laatste plaats behoeden voor teleurstellingen wanneer u nieuwe winkelroutines, markten en technologieën moet toevoegen of u eraan moet aanpassen.