Terwijl er steeds nieuwe headless commerce platforms in opkomst zijn, vertelde Swell CEO Eric Ingram me dat het “heel moeilijk blijft om iets nieuws te doen in e-commerce.”
Hij vertelde me specifiek dat de meeste headless-platforms (die een back-end-infrastructuur bieden die losstaat van de front-end-winkelervaring) bedrijven in staat stellen een snellere winkelervaring op te bouwen, maar dat ze grotendeels zijn ontworpen voor marktplaatsen waar u zoekt, bladert en koopt van een traditionele productcatalogus.
“De meest interessante ideeën in e-commerce zijn niet zomaar een catalogus”, zei Ingram.
Swell, dat aankondigt dat het $ 3,4 miljoen aan startkapitaal heeft opgehaald, is ontworpen om meer flexibiliteit te bieden als het gaat om de onderliggende bedrijfsmodellen. Ingram (die het bedrijf samen met Stefan Kende, Dave Loneragan, Joshua Voydik en Mark Regal oprichtte) beschreef het als de “toekomstbestendige backend” voor e-commercebedrijven, die met hen kunnen groeien en zich kunnen aanpassen naarmate hun bedrijfsmodellen evolueren.
“Typische catalogi” zijn gebouwd op het platform, zei hij, maar het ondersteunt ook Spinns marktplaats van onafhankelijke koffiebranders, B2B vacuümpompmarktplaats Nowvac en ethische direct-to-consumer diamanthandelaar Great Heights.
In feite omschreef Voydik Swell als “oneindig flexibel”. Het bedrijf zegt onder meer deze flexibiliteit te bereiken door API-toegang tot elk onderdeel te bieden, evenals native abonnementsondersteuning en een onbeperkt aantal productkenmerken.
“Elke winkel op Swell heeft in feite zijn eigen SaaS-databaseplatform”, voegt Ingram toe.
Over het algemeen zei hij dat het platform de flexibiliteit biedt die je normaal gesproken zou krijgen van een open-sourcebenadering zonder de technische kopzorgen: “Niemand wil zijn eigen codebasis en zijn eigen database onderhouden.”
Hij vervolgde: “Je hoeft niet technisch te zijn, je hebt geen ontwikkelaars nodig om hiervan gebruik te maken. Veel van onze klanten zijn ontwikkelaars, maar veel van hen zijn gewoon gewone marketeers en ops-mensen die een beetje ontwikkelingsconcepten kennen en controle willen hebben over de systemen. “
De nieuwe financiering van de startup werd geleid door Jim Andelman van Bonfire Ventures, met deelname van Willow Growth Partners, Andreas Klinger van Remote First Capital, Vercel CEO Guillermo Rauch, GitHub CTO Jason Warner en voormalig Salesforce Commerce Cloud CEO Mike Micucci.